måndag 13 juli 2009
Den integritetsmedvetna generationen?
Under det senaste året har ordet integritet blivit ordet på var mans och kvinnas läppar. Om det inte har varit FRA-lagen man velat stoppa (eller som en del mer absurda debattörer menat, stoppa själva FRA) så har det varit IPRED. I båda fallen har hotet mot integriteten stått i fokus. Ja, i så pass hög grad att ett parti utan politik kommit in i EU-parlamentet. Men borde inte medvetenheten i så fall sträcka sig längre än så? FRA är en mycket liten spelare i sammanhanget. Minns någon konspiratoriskt lagd Echelon? Om man som jag bor mitt ute på landet så får man stå ut med att (pappers-)DN inte kommer på helgen. Således läste jag idag både dagens och lördagens tidning, och fick mig en rejäl dos artiklar om integritet, eller snarare farhågor kring integriteten. Två artiklar handlar om Google, dels Google ser dig av Stefan Lindberg och dels Google hälsar på av Håkan Lindgren (kan läsas i PDF-tidningen). Jag är inte konspiratoriskt lagd, men de som är det borde kanske ta upp detta jättebolag kanske till och med före svenska radiospanare? Som av en händelse kan man i dagens tidning också läsa en lång artikel om Aldous Huxleys Du sköna nya värld, och till och med jag börjar titta mig om. Nåväl, vart vill jag komma? Jo, att integritetstänkandet är väldigt begränsat när det väl kommer till kritan. Denna blogg ägs av Google. Varje gång jag använder ett betalkort registreras både vad jag köper, var jag gör det och när jag gör det. Varje övervakningskamera har någon, eller i alla fall något, i andra ändan. För att inte tala om alla webbkameror. Folk vänder ut och in på sig själva och andra på Bilddagboken och Facebook. Och mina elever tycker att det är den självklaraste sak i världen att använda personnumret som primärnyckel i en databas. Var är den seriösa debatten? Var kommer den in i skolan?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det ska helt klart in en debatt om integritet i skolan. Om inte annat kan man väl börja med att förklara för elever att Google använder nära på all information man skickar/tar emot/klickar på och ger ut detta till annonsörer som lägger in annonser på individers sidor, relevant för just den individens klick etc. Det är ganska riktad reklam. Det borde starta diskussionen.
SvaraRadera