måndag 20 juli 2009
Web 2.0 och gruppidentitet
Web 2.0 handlar mycket om att underlätta kommunikation. En möjlig bieffekt av den explosionsartade utvecklingen av platser på Internet för kommunikation är möjligheten för, inte minst, ungdomar att stärka sin gruppidentitet. Helt plötsligt så består kontaktytan av likasinnade från hela världen. Det finns enorm potential i detta. Utmaningen består i att utnyttja detta i den lägre utbildningen. I den högre utbildningen, på universtitet och högskola, finns det ofta ett gemensamt mål och intresse från början. Grundskola och gymnasium är mer heterogent. John Seely Brown visar ett antal intressanta exempel på hur Internet positivt påverkat den högre utbildningen, främst i USA. Inför den stundande höstterminen går tankarna till hur detta skall kunna omsättas till svensk gymnasiekola, och helst att låta studierna bli en viktig gruppmarkör.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar