måndag 12 oktober 2009

Spel i undervisningen

Problemet med att använda spel i undervisningen är att datorspel inte är gjorda för undervisning utan för underhållning. Naturligtvis behöver det inte innebära ett problem i sig, men några aspekter på det hela är ofrånkomliga. För det första tiden. Ett spel skall ta lång tid att spela, annars går det inte att sälja. Det är svårt att göra något över huvud taget i World of Warcraft om man har mindre tid än en timme på sig, och det har man sällan i skolan. Den andra aspekten är priset. En licens kostar ganska mycket pengar. Den tredje aspekten är den pedagogiska. Åtminstone jag har svårt att bli övertygad av filmen från Illinois State University. Att använda WoW i matematik och nationalekonomi som det talas om i filmen känns mest krystat. Nej, jag tror definitivt att spel kan vara nyttiga i undervisningen. SIDA:s spel Zenit, som tyvärr är nerlagt numera, är ett utmärkt exempel. Skolan skulle behöva fler spel, inte minst simuleringar, som illustrerade och fördjupade böckernas kunskaper, men tyvärr är nog svenska ett för litet språk för att det skall vara ekonomiskt intressant att utveckla spel på svenska anpassade för svensk skola.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, jag har också svårt att se stora tidskrävande och dessutom dyra spel av typen WoW och Sims i undervisningen. Som du säger så är svenskan ett alltför litet språk för att det skulle löna sig att satsa för företag att göra något för den svenska marknaden. Jag besökte Bett-mässan i London i år och tyckte att det var svårt att hitta softvara som var gjord för svenska skolor.

    SvaraRadera
  2. Här är ett spel som jag har använt ibland www.food-force.com

    SvaraRadera
  3. Kul att du har använt Food Force. Jag har laddat ner det för länge sedan , men aldrig använt det. Men det får jag se till att göra nu!

    SvaraRadera