måndag 21 september 2009
Lärplattformar
Lärplattformen är ett ovärderligt verktyg i modern utbildning. Som notorisk deistansstudent har jag kommit i kontakt med de flesta av de varianter som tas upp i kursmaterialet. Alla har sina för-och nackdelar. Ping Pong som jag för tillfället använder i denna KTH-kurs och på min mastersutbildning i Jönköping är kompetent, men är lite rörigt och svåröverblickbart. Mittuniversitetet, där jag läst en del programmeringskurser använder sig av WebCT, som har ett bra annonseringssystem, men annars känns lite amatörsmässigt. Det är konstigt med tanke på att det bygger på BlackBoard, ett system som jag använde för tio år sedan, när det var gratis. Jag tycker att man kan ställa olika krav på en lärplattform beroende på om kursen går på distans eller bedrivs i klassrummet. Bland det bästa jag har varit med om i fråga om distansstudier var en programmeringskurs i Luleå där alla föreläsningar skedde medelst Marratech. Och inte bara det, de spelades in så att också jag som jobbade samtidigt som de hölls kunde följa dem i efterhand. När jag använder Fronter i mitt dagliga värv är det värdefullt att kunna samla alla dokument, inlämningar, länkar, nyheter med mera på ett och samma ställe. Det stora problemet med Fronter, och överhuvud taget datorer i undervisningen, så som jag upplever det är när jag har vuxenstuderande. De har ofta en mindre, ibland obefintlig, datorvana, och lärplattformen blir mer ett hinder än ett verktyg.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du verkar ju ha provat de flesta (eller i alla fall många) lärplattformar. Jag hsr egentligen bara provat PingPong, WebCT och lite First Class.
SvaraRaderaI kommunen där jag arbetar utvecklas just nu en lärplattform. Har du några idéer om vilka funktioner som man "bara måste" ha och vad som man lika gärna kan klara sig utan?
Det beror på hur studierna skall gå till. Då jag jobbar på en kommunal gymnaskola där jag träffar eleverna dagligen så är det viktigaste att kunna dela ut och ta emot filer. Det skall alltså dels vara enkelt för mig att se till att mina elever har tillgång till de dokument som de behöver och det skall vara lätt för dem att lämna in uppgifteroch få kommentarer på dem. Jag tycker också att det är värdefullt att kunna lägga upp olika typer av presentationer, dels för elever som missat en lektion och dels som förtydligande för dem som varit med. Däremot använder jag aldrig exempelvis chatfunktion, virtuell whiteboard eller dylikt, saker som kan vara värdefulla i distansstudier.
SvaraRadera