måndag 29 juni 2009
Är det så här mina elever känner det när jag uppmanar dem att diskutera? Antagligen. Jag har experimenterat med att använda wiki som examinationsform, och blev förvånad när eleverna tyckte att det var jobbigt att skriva offentligt. Nåväl, jag har fått tillfälle att fundera över vad det är jag gör till vardags egentligen. Det är nog inte så att den skola jag arbetar på är ensam om att skaffa teknisk utrustning först och sedan fundera på vad nyttan är, förutom att det lockar elever. Rätt använt främjar IKT lärande. Men finns det någon undersökning som visar att elever som har haft god tillgång till datorer i skolan har bättre betyg än andra? Eller att elever som har haft god tillgång till datorer i skolan klarar eftergymnasiala studier bättre än andra? Eller att elever som har haft god tillgång till datorer i skolan får bättre jobb? Om inte de undersökningarna finns borde de göras.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Lars
SvaraRaderaLog igenkämmande när jag läste ditt första inlägg om bloggandet. Vem är intresserad av mig? Vem vill veta vad jag gör? Jag går också undan när det ringer och försöker alltid ha en diskret ringsignal på telefonen samtidigt som mina grabbar hemma tycker jag är urtöntig som inte har en cool nedladdad hysterisk signal...
Tror du inte, trots allt, att det är lärarens inställning till skolarbetet och "letandet" efter kunskap som gör att eleverna klarar sig olika bra i fortsatta studier?
Även om man kanske inte får bättre betyg som student efter att ha haft tillgång till ny teknik. Men jag hade gärna läst lite mer programmering i gymnasiet, åtminstone baskunskaperna och bastänket. Nu när jag läser programmeringskurser på KTH har jag varit helt borta i början och haft en lång startsträcka innan innan jag fick igång tänket. Så småningom har ja kommit igen och det har gått bra, men början var svår och många kursare till mig har känt samma sak. I framtida jobb och utbildningar behöver man den nya tekniken och man behöver vänja sig vid den lite innan, tror jag.
SvaraRaderaJag håller helt med Malin. Problemet är att den nya tekniken inte har medfört nya kurser. Förutom mina huvudämnen svenska och samhällskunskap undervisar jag i webbdesign och databashantering, men det är väldigt få elever på skolan som läsa dessa kurser. Och programmering är ännu färre. Borde inte kunskaper om hur IT fungerar under skalet vara lika viktigt som kunskaper om hur språket fungerar under skalet (grammatik) eller hur matematiken fungerar?
SvaraRadera